GIRL WITH THE DRAGON TATTOO

Laatst hoorde ik al de commotie die ontstaan is door de collectie van H&M die zogezegd geïnspireerd was op de film ‘The Girl with the dragon tattoo’. Ik vond de collectie zelf heel erg gaaf, studs, stoere jacks en ripped shirts. Maar nu ik gisteren de film gezien heb snap ik wel waar de commotie vandaan kwam. De film gaat over een meisje die psychisch in de knoop zit en onder curatele van de staat staat. Om haar geld te ontvangen van ‘social services’ moet ze elke keer als ze een cheque wil ontvangen ongewenst seksuele diensten verrichten bij de man van de sociale dienst. Zij is mede hierdoor ernstig beschadigd. De makers van de film vonden dat je een collectie geïnspireerd op een psychisch aangetast meisje niet als ‘stoer’ kan neerzetten. Ergens kan ik daar nu wel in komen aangezien ik het eerst redelijk onzin vond. Maar toch is het karakter van Lisbeth Salander ook gewoon stoer, ook al is ze ‘beschadigd’.

Wel vind ik het raar dat er een collectie uitkomt bij H&M, die geïnspireerd is op een film, maar waar de producenten van de film eigenlijk helemaal geen toestemming voor hebben gegeven en zelfs met commentaar op deze collectie komen. En ik denk zeker dat de promotie van de campagne van H&M ten goede is gekomen aan het bezoekersaantal van de film ‘The Girl With The Dragon Tattoo’.

De film is het eerste deel van een trilogie en ik kijk er zeker naar uit om naar deel II te gaan als die uitkomt. Het is een aanrader voor iedereen die nog twijfelt of het Mission Impossible IV wordt of The Girl With The Dragon Tattoo, kies de laatste. Een lange zit en je moet er niet met een volle maag naartoe gaan, want de film kan in sommige stukken behoorlijk heftig zijn, maar zeker een goed en boeiend verhaal tot aan het einde.

2 thoughts on “GIRL WITH THE DRAGON TATTOO

Geef een reactie

